Dz.U.03.108.1020
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA
SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 czerwca 2003 r.
w sprawie
postępowania mediacyjnego w sprawach karnych
(Dz.
U. z dnia 26 czerwca 2003 r.)
Na podstawie art.
23a § 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.
U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki,
jakim powinny odpowiadać instytucje i osoby uprawnione do przeprowadzenia
postępowania mediacyjnego;
2) sposób
powoływania i odwoływania instytucji i osób uprawnionych do przeprowadzenia
postępowania mediacyjnego;
3) zakres
i warunki udostępniania akt sprawy instytucjom i osobom uprawnionym do
przeprowadzenia postępowania mediacyjnego;
4) sposób
i tryb postępowania mediacyjnego.
§ 2.1. Do
prowadzenia postępowania mediacyjnego uprawniona jest instytucja, która:
1) zgodnie
ze swoimi zadaniami statutowymi powołana została do wykonywania zadań w
zakresie mediacji, resocjalizacji, ochrony interesu społecznego, ochrony
ważnego interesu indywidualnego lub ochrony wolności i praw człowieka;
2) posiada
warunki organizacyjne i kadrowe umożliwiające przeprowadzenie postępowania
mediacyjnego;
3) została
wpisana do wykazu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2. Postępowanie
mediacyjne w imieniu instytucji, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej
"instytucją", prowadzi upoważniony przez nią pisemnie
przedstawiciel, spełniający warunki określone
w § 3 pkt 1-7.
§ 3. Postępowanie mediacyjne może również
prowadzić osoba godna zaufania, która:
1) posiada
obywatelstwo polskie;
2) korzysta
w pełni z praw cywilnych i obywatelskich;
3) ukończyła
26 lat;
4) biegle
włada językiem polskim;
5) nie
była karana za przestępstwo umyślne;
6) posiada
umiejętności likwidowania konfliktów oraz wystarczającą do przeprowadzania
postępowania mediacyjnego wiedzę, w szczególności w zakresie psychologii,
pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa;
7) daje
rękojmię należytego wykonywania obowiązków;
8) została
wpisana do wykazu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
§ 4.1. W
sądzie okręgowym prowadzi się wykaz instytucji i osób godnych zaufania,
uprawnionych do przeprowadzania postępowania mediacyjnego, zwany dalej
"wykazem".
2. Wpis
do wykazu następuje na wniosek, do którego dołączyć należy dokumenty
potwierdzające spełnienie warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 lub w § 3 pkt 1-6.
§ 5.1. Prezes
sądu okręgowego wpisuje do wykazu instytucję lub osobę godną zaufania,
wyrażającą gotowość przeprowadzania postępowania mediacyjnego, po
stwierdzeniu spełnienia warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 lub w § 3 pkt 1-7.
Od decyzji o odmowie wpisu przysługuje zainteresowanemu odwołanie do
prezesa sądu apelacyjnego.
2. Wpis
zawiera następujące dane:
1) nazwę
instytucji lub imię i nazwisko oraz datę urodzenia osoby godnej zaufania;
2) adres
siedziby instytucji i jej formę organizacyjną lub adres zamieszkania osoby
godnej zaufania.
3. Każda
zmiana danych określonych w ust. 2 podlega wpisowi do wykazu. Osoba
kierująca instytucją i osoba godna zaufania mają obowiązek zawiadomić
prezesa sądu okręgowego o:
1) każdej
zmianie danych określonych w ust. 2,
2) utracie
warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 1 pkt
1 i 2 lub w § 3 pkt 1-6
- w terminie 14 dni od
zaistnienia zmiany lub utraty warunku.
§ 6.1. Prezes
sądu okręgowego skreśla z wykazu instytucję lub osobę godną zaufania:
1) na
jej wniosek;
2) w
razie śmierci osoby godnej zaufania lub likwidacji instytucji;
3) w
razie utraty jednego z warunków określonych odpowiednio w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 lub w § 3 pkt
1-7.
2. Prezes
sądu okręgowego może skreślić z wykazu instytucję lub osobę godną zaufania
w razie niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków związanych
z prowadzeniem postępowania mediacyjnego.
3. Od
decyzji o skreśleniu z wykazu zainteresowanemu przysługuje odwołanie do
prezesa sądu apelacyjnego.
§ 7.1. W
postanowieniu o skierowaniu sprawy do postępowania mediacyjnego sąd,
a w postępowaniu przygotowawczym prokurator lub inny uprawniony organ
powołuje do prowadzenia postępowania mediacyjnego w konkretnej sprawie
instytucję lub osobę godną zaufania spośród wpisanych do wykazu.
2. W
wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych potrzebą skutecznego przeprowadzenia
postępowania mediacyjnego, można powołać do prowadzenia postępowania
mediacyjnego
w konkretnej sprawie zgłaszającą taką gotowość instytucję lub osobę godną
zaufania spoza wpisanych do wykazu, jeżeli spełnia ona warunki wymienione
odpowiednio w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 lub § 3 pkt 1-7.
§ 8. W postanowieniu, o którym mowa w § 7,
należy wskazać w szczególności:
1) nazwę
instytucji lub imię i nazwisko osoby godnej zaufania wyznaczonej do
przeprowadzenia postępowania mediacyjnego;
2) dane
osobowe oskarżonego lub podejrzanego i pokrzywdzonego;
3) określenie
czynu zarzucanego oskarżonemu lub podejrzanemu wraz z podaniem jego
kwalifikacji prawnej;
4) zakres
i sposób udostępnienia akt w danej sprawie;
5) termin
zakończenia postępowania mediacyjnego, z uwzględnieniem art. 23a § 2
Kodeksu postępowania karnego.
§ 9. Sąd, prokurator lub inny uprawniony
organ, który powołał instytucję lub osobę godną zaufania do prowadzenia
postępowania mediacyjnego w konkretnej sprawie, odwołuje ją w razie:
1) skreślenia
instytucji lub osoby godnej zaufania z wykazu;
2) ujawnienia
okoliczności, o których mowa w art. 40-42 Kodeksu postępowania karnego.
§ 10.1. Sąd,
prokurator lub inny uprawniony organ, kierując sprawę do postępowania
mediacyjnego, udostępnia przedstawicielowi instytucji albo osobie godnej
zaufania, zwanej dalej "mediatorem", informacje z akt sprawy
jedynie w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia tego postępowania.
Informacje te powinny zawierać dane osobowe pokrzywdzonego i podejrzanego
lub oskarżonego, określenie czynu zarzucanego podejrzanemu lub oskarżonemu
wraz z podaniem jego kwalifikacji prawnej i niezbędnych dla postępowania
mediacyjnego okoliczności jego popełnienia.
2. W
uzasadnionych przypadkach, na wniosek mediatora, sąd lub prokurator -
jeżeli uzna to za niezbędne - może również udostępnić, z zastrzeżeniami, o
których mowa w ust. 3, materiał dowodowy zawarty w aktach sprawy w części
dotyczącej podejrzanego lub oskarżonego, pokrzywdzonego
i przestępstwa, których postępowanie mediacyjne dotyczy.
3. Nie
udostępnia się mediatorowi, zawartych w aktach sprawy, materiałów objętych
tajemnicą państwową, służbową lub związaną z wykonywaniem zawodu lub
funkcji, materiałów dotyczących stanu zdrowia podejrzanego lub oskarżonego,
opinii o nim, danych o jego karalności oraz pozwalających na ustalenie
tożsamości świadka przesłuchanego w trybie art. 184 Kodeksu postępowania
karnego
i takich, których ujawnienie pokrzywdzonemu mogłoby mieć wpływ na
odpowiedzialność karną innych oskarżonych w tej sprawie, a nieuczestniczących w postępowaniu mediacyjnym.
4. Udostępnienie
akt sprawy może nastąpić tylko w obecności upoważnionego pracownika organu
prowadzącego postępowanie. W uzasadnionych przypadkach organ ten może
zarządzić wydanie mediatorowi kserokopii dokumentów z akt sprawy lub
zezwolić na sporządzenie odpisów w zakresie określonym w ust. 1-3.
§ 11. Niezwłocznie po doręczeniu postanowienia,
o którym mowa w § 7, mediator:
1) nawiązuje
kontakt z pokrzywdzonym i podejrzanym lub oskarżonym, ustalając termin i
miejsce spotkania z każdym z nich;
2) przeprowadza
z podejrzanym lub oskarżonym i pokrzywdzonym spotkania indywidualne,
informując o istocie i zasadach postępowania mediacyjnego oraz
przysługujących im uprawnieniach;
3) przeprowadza
spotkanie mediacyjne z udziałem podejrzanego lub oskarżonego i
pokrzywdzonego;
4) pomaga
w sformułowaniu treści ugody między podejrzanym lub oskarżonym i
pokrzywdzonym oraz sprawdza wykonanie wynikających z niej zobowiązań.
§ 12. Jeżeli nie jest możliwe bezpośrednie spotkanie
podejrzanego lub oskarżonego
z pokrzywdzonym, mediator może prowadzić postępowanie mediacyjne w sposób
pośredni, przekazując każdemu z nich informacje, propozycje i zajmowane
przez drugą stronę stanowisko co do zawarcia
ugody.
§ 13.1. Po
przeprowadzeniu postępowania mediacyjnego mediator sporządza pisemne
sprawozdanie i niezwłocznie przedstawia je organowi, który skierował sprawę
do takiego postępowania.
2. Sprawozdanie
powinno zawierać:
1) sygnaturę
akt sprawy;
2) nazwę
instytucji lub imię i nazwisko osoby godnej zaufania przeprowadzającej
postępowanie mediacyjne;
3) informacje
o liczbie, terminach i miejscach spotkań indywidualnych oraz wspólnych, a
także wskazanie osób biorących w nich udział;
4) informację
o wynikach postępowania mediacyjnego;
5) podpis
mediatora.
3. W
razie zawarcia ugody stanowi ona załącznik do sprawozdania.
§ 14. Jeżeli postępowanie mediacyjne nie
zostało ukończone w terminie określonym
w postanowieniu, o którym mowa w § 7, mediator niezwłocznie sporządza i przedstawia
organowi, który skierował sprawę na drogę postępowania mediacyjnego,
sprawozdanie przedstawiające przyczyny bezskutecznego upływu terminu.
Sprawozdanie takie winno spełniać w odpowiednim zakresie wymogi określone w
§ 13 ust. 2.
§ 15. Instytucje i osoby godne zaufania
uprawnione do przeprowadzania postępowania mediacyjnego na podstawie
dotychczasowych przepisów podlegają wpisowi do wykazu, pod warunkiem że odpowiadają wymogom określonym odpowiednio
w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 lub w § 3 pkt 1-7.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1
lipca 2003 r.
Opracowano w Prokuraturze Okręgowej w Świdnicy.
|